Schrik om te vallen? Draag een airbagvest te paard

Ben jij wel eens bang om van je paard te vallen? Heb je een nieuw of jong paard waar je onder het zadel nog niet 100% vertrouwen in hebt?
Maak dan kennis met de Hit-air airbagvest die extra bescherming biedt bij een val en zo voor extra vertrouwen zorgt wanneer je te paard zit.


Hit-air heeft als eerste een revolutie teweeg gebracht op veiligheidsgebied in de paardensport door de beste airbagtechnologie te combineren met een modieus en aangenaam draagbaar vest.
Naast een degelijke opleiding als ruiter en kennis van een goede omgang met het paard, levert een veilige uitrusting een grote bijdrage aan het verminderen en voorkomen van ernstige blessures en verwondingen bij het paardrijden. De airbag voor ruiters en menners is hiervan het beste voorbeeld! Bij iedereen die voor veiligheid kiest zou deze vest een standaard onderdeel moeten uitmaken van de uitrusting zoals ook een degelijke rijhelm en laarzen dit doen.


Het Hit-Air airbagsysteem wordt sinds 1985 wereldwijd succesvol gebruikt. De Hit-Air airbagvesten worden geproduceerd door Mugen Denko Co Ltd in Japan. Zij brengen het Hit-Air airbagsysteem sinds 1985 op de markt en hebben een uitvoerig geteste en bewezen veiligheidsstatus.

Hit-Air is marktleider met haar verkochte vesten in Azië, Europa, Australië en Amerika.

Nieuw: Hit-Air airbagvest Evolution met extra schokabsorptie

Het nieuwste model van Hit-air is de Hit-air airbagvest Evolution. Model Evolution is een standaard all-in-one airbag model met impact-absorberende eigenschappen.

Het grootste verschil met de oudere modellen, is dat er bij de Evolution gebruik is gemaakt van schokabsorberend materiaal Visco Elastan.
Visco Elastan voldoet aan de impacttest EN13594:2015. Er is o.a. geëxperimenteerd met rauwe eieren die niet breken wanneer men ze laat vallen op dit materiaal!


De Visco Elastan is aan de voorkant van de vest geplaatst, ook achter het CO2-patroon, en biedt zo dus nog extra bescherming.
De airtube van de airbag is aangepast en nog verbeterd. De airbag is achter de keybox geplaatst om de shock buffering functie te bevorderen.
Standaard is een keybox met S-System geinstalleerd. Dit is een verbeterde keybox Type B waarmee de activeringstijd (van het moment van activering tot volledig gevulde airbag) gehalveerd wordt. De activering is ca. 0,25 seconde.

Het model Evolution is standaard uitgerust met een handige All-in-One lanyard in plaats van het "gewone" spiraalsnoer, zodat de bevestiging aan je zadel nog veiliger is.

Dit model is leverbaar in 3 maten, die elk op hun beurt weer verstelbaar zijn:
Hit-Air Evolution-CS is geschikt voor maat 2XS-S en wordt geactiveerd met een CO2-patroon van 50cc. Bestel de Evolution-CS hier.



Hit-Air Evolution-CM is geschikt voor maat S-XL en wordt geactiveerd met een CO2-patroon van 60cc. Bestel de Evolution-CM hier.



Hit-Air Evolution-CL is geschikt voor maat XL-3XL en wordt geactiveerd met een CO2-patroon van 60cc. Bestel de Evolution-CL hier.


Hit-Air airbagvest MC model bodywarmer

De originele Hit-air airbagvest (model MC) kan je het best omschrijven als een bodywarmer met een geïntegreerd airbagsysteem en rugprotector. Bij een val wanneer de ruiter uit het zadel raakt, activeert het spiraalkoord dat de ruiter verbindt met het zadel automatisch het airbagsysteem.
Voel je veilig en geniet van je rit zonder je beklemd te voelen. De vest is aangenaam te dragen en het grote voordeel ervan is dat je nu geen last hebt van de stugheid van een bodyprotector. Het systeem is geschikt om bij de uitoefening van alle disciplines binnen de ruitersport te dragen.



Bestel hier model MC (kies je maat in overeenstemming met je normale kledingmaat).

Het model SV2 wordt wel eens de "lichtgewicht" airbagvest genoemd want ze weegt het minst.

Bij een val sluit in minder dan een halve seconde de airbag om de romp waardoor je rondom vanaf je nek tot aan je stuitje beschermd bent. Het Hit-Air airbagvest beschermt de nek, ruggenwervel, de buikstreek, borstkas, ribben en stuitje en werkt eveneens als een schokdemper bij het raken van de grond. Als de airbag geactiveerd is wordt het bovenlichaam gedurende een aantal seconden volledig gefixeerd waardoor het risico op wervelverschuivingen, whiplash en ernstige verwondingen verminderd wordt. Doordat de wervelkolom gestabiliseerd wordt, hebben hals en nek beperkte bewegingsmogelijkheden en zijn deze optimaal beschermd.

Na een val is det vest gewoon weer opnieuw te gebruiken. Even het zand afkloppen en het CO2-patroon vervangen. Het patroon is heel eenvoudig en snel zelf te vervangen.

Ongewilde activering bij het afstijgen, indien je vergeet om het spiraalsnoer los te klikken, komt zelden voor omdat er ca. 35 kg vallend gewicht voor nodig is om de airbag te activeren. Dus mocht je vergeten jezelf los te klikken van het zadel of de koets, dan zal de airbag zich niet opblazen, je zult alleen een ruk voelen die je eraan herinnert om je los te koppelen. Ruiters wennen snel aan het nieuwe clip-on/clip-off systeem. Het is het principe van je gordel vast of losklikken als je in of uit de auto stapt...



Werking

Tijdens het dragen van de vest merk je niet dat je het aanhebt tot het moment dat je valt. Bij een val wordt het spiraalsnoer losgetrokken van je airbagvest en wordt het CO2-patroon geactiveerd waardoor de vest zich binnen minder dan een halve seconde opblaast.
Als de vest zich vult krijg je direct het gevoel van een grote stevige ballon die om je heen sluit. Bovendien wordt op dat moment ook je nek ingesloten door de nekrol. Deze komt tot de onderkant van je rijhelm en oren. Je romp, met alle kwetsbare en vitale delen, is dan rondom vanaf je nek tot en met je stuitje en bekken volledig beschermd. Je bent dus als het ware helemaal "ingepakt".
Dit gebeurt allemaal binnen de tijd dat je valt en met een zachte landing op de grond ligt!


Veelgestelde Hit-air vragen

Moet ik de airbag activeren?
Nee, na het opstijgen maak je het spiraalsnoer vast aan het zadel en wanneer je zou vallen gaat de airbag vanzelf af.

Is het CO2-patroon hervulbaar?
Nee, een patroon kan eenmalig worden gebruikt en dient na de activering vervangen te worden.

Hoeveel weegt een airbagvest?
Model Evolution-CS (verstelbaar, maat 2XS t/m S) = 1,1 kg
Model Evolution-CM (verstelbaar, maat S t/m XL) = 1,2 kg
Model Evolution-CL (verstelbaar, maat XL t/m 3XL) = 1,3 kg
Model SV2 (verstelbaar, maat SXS-S) = 810 g
Model MC = ca. 1,5 kg
Model SKV (kinder airbagvest verstelbaar, maat M-XL) = 880 g

Is de airbagvest nadat ze afgegaan is herbruikbaar?
Ja, even de lucht uit de airbag laten lopen, de opengesprongen drukknoopjes terug sluiten zodat de airbag terug in de vest zit en dan het CO2-patroon vervangen.

Ben ik zichtbaar in het donker?
Ja, de airbagvest is voorzien van reflecterende materialen aan de voor- en achterzijde.

Is de Hit-Air vest getest en goedgekeurd door een officiële instantie?
Ja, de Hit-Air airbagvest is uitvoerig door TNO (Nederland) getest, is gecertificeerd en voldoet aan alle van toepassing zijnde Europese richtlijnen. De Hit-Air airbagvesten zijn de enige volledig CE-goedgekeurde airbagvesten op de markt waarbij de mechanische proeven voor de activering van de airbag en de benodigde tijd voor het vullen van de airbagkamers zijn uitgevoerd door TNO in Nederland. De Hit-Air airbagvesten zijn zowel mechanisch als materieel volledig en grondig getest en beschikken dan ook op basis van deze testen over een door TNO Nederland uitgegeven CE-certificaat.

Zijn de Hit-air vesten BETA goedgekeurd?
Momenteel is de airbagvest nog niet BETA gekeurd. Wanneer je een wedstrijd rijdt waarbij de EN13158/BETA norm verplicht gesteld wordt, dan kan je de Hit-air vest wel als een extra bescherming ter aanvulling op een BETA goedgekeurde bodyprotector dragen.

Hoe weet ik welke maat patroon er in mijn Hit-air past?
Wanneer je de rits opent van de keybox staat er aan de binnenkant een label, met daarop de juiste maat die je nodig hebt.


Vervangen van het Hit-air patroon


Maak kans op een gratis Hit-air patroon!

Gebruik jij al een Hit-air airbagvest? Mail ons dan jouw ervaring door, samen met een foto of video van de Hit-air in gebruik.
Als we jouw bijdrage plaatsen op onze website en/of Facebookpagina, ontvang je van ons een gratis patroon (48cc, 50cc of 60cc naar keuze).

Mail je bijdrage naar info@aleashop.be of stuur door via de Aleashop Facebookpagina. Alvast bedankt!